You are here
Home > samochody > Testy systemu zdalnej jazdy

Testy systemu zdalnej jazdy

Producent samochodów Audi, jako pierwszy na świecie, prowadzi szeroko zakrojone prace nad systemami zdalnej jazdy. Testy odbywają się obecnie na publicznej drodze ekspresowej na Florydzie.

 

„Audi już teraz oferuje wiele efektywnych systemów wsparcia kierowcy“ – komentuje prof dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds rozwoju technicznego. „Niedługo przedstawimy nowe rozwiązania, bliżej oddające pojęcie „zdalnej jazdy”. Wspierają one kierowcę wówczas, gdy nie jest on w stanie poprawnie zareagować na wydarzenia na drodze lub w sytuacji długiej jednostajnej podróży, która może stanowić trudność ze względu na swą monotonię. Nowe systemy zdalnej jazdy znacznie poprawiają wtedy bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz komfort prowadzenia.“

 

Jednym z takich systemów wsparcia kierowcy, które już w najbliższej przyszłości będą montowane seryjnie, jest pilot jazdy w korkach. Przy prędkościach poniżej 60 km/h, uwalnia on kierowcę od większości wykonywanych zwyczajowo czynności, gdyż samoczynne przyspiesza, zwalnia i kieruje pojazdem. Reaguje jednocześnie na zachowania innych pojazdów. Kiedy korek się rozładowuje lub gdy pojazd dociera do końca drogi szybkiego ruchu, kierowca otrzymuje komunikat, że powinien z powrotem przejąć kontrolę nad autem. Jeśli jednak tego nie uczyni, system bezpiecznie zatrzyma samochód.

 

Audi właśnie przedstawiło ten system na jednym z odcinków drogi ekspresowej Lee Roy Selmon w pobliżu miejscowości Tampa na Florydzie. W ten sposób niemiecki koncern został pierwszym motoryzacyjnym producentem na świecie, który wprowadził do publicznego ruchu zdalnie sterowany samochód. O technicznej dojrzałości tego prototypu mogli przekonać się przybyli na miejsce dziennikarze i politycy.

 

W testowym samochodzie, modelu Audi A7 Sportback, zamontowano 22 czujniki, w tym najnowszy skaner laserowy. Zebrane w ten sposób dane przetwarza centralna jednostka sterująca systemu wsparcia kierowcy (zFAS). Tam, na podstawie danych z czujników, powstaje wciąż przetwarzany, pełen obraz otoczenia pojazdu. Jednostka sterująca zFAS, ze względu na swoja moc oraz swoje niewielkie, porównywalne z tabletem wymiary, stanowi ważny krok na drodze ku wprowadzeniu pilota jazdy w korkach do produkcji seryjnej.

Dodaj komentarz

Top