You are here
Home > opony > Czy warto ufać testom opon?

Czy warto ufać testom opon?

Zdarza się, że kierowcy coraz częściej kupują opony do samochodów na podstawie wyników testów konsumenckich i ekspertów. Czy jednak testom rzeczywiście można ufać, czy też lepiej zachować pewien dystans do ich wyników?

 

Testy ADAC

 

Niemiecki klub automobilowy ADAC, liczący sobie około 19 mln członków, przeprowadza co roku testy opon letnich, zimowych i całorocznych wprowadzanych na rynek przez światowych producentów. Testy są niezależne i realizowane profesjonalnie, stąd przez lata konsumenci opierali na ich wynikach swoje decyzje zakupowe. Analizy ADAC publikowane są na łamach różnych polskich serwisów, m.in na Oponeo.pl, gdzie można zapoznać się także z wynikami testów producentów opon.

 

ADAC w ogniu krytyki

 

Wiarygodność testów opon automobilklubu ADAC na początku 2014 roku zostały podważone. Organizacji zarzucono, że manipuluje przy opracowywaniu wyników testów, które przeprowadzane są wspólnie z organizacją ochrony konsumenta „Warentest”. Niemiecka „Sueddeutsche Zeitung” i magazyn telewizyjnej stacji WDR „Servicezeit” twierdzą, że wyniki testów opon samochodowych są niewiarygodne. Jednak zarzuty te są przez ADAC całkowicie negowane. Organizacja twierdzi, że przy przeprowadzaniu testów opon obowiązuje pełna transparentność, zaś producenci opon zwyczajowo znają warunki badań ich produktów. Reguły testów opracowywane są bowiem wspólnie z przedstawicielami organizacji konsumenckich, producentami ogumienia oraz rzeczoznawcami. Natomiast zasady testowania co roku są modyfikowane oraz nie są ujawniane producentom opon. Od razu po ich ustaleniu organizatorzy testów kupują opony w handlu detalicznym, dlatego też możliwości manipulowania produktami przez producentów są bardzo niewielkie.

 

Testy przeprowadzane są wielokrotnie, zaś opony dokupywane w ich trakcie, by mieć pewność, że zaprezentowane wyniki są uśrednione i właściwe dla całej serii ogumienia danego producenta. Rzecznik prasowy klubu ADAC Christian Garrels zapewniał, że producenci na żadnym z etapów testów nie mogą oraz nie mają możliwości wywarcia jakiegokolwiek wpływu na ostateczne wyniki. Dziennikarze zarzucają ADAC, że jedynie europejscy producenci opon, z którymi przeprowadzający badanie są w dobrej komitywie, mają szansę przejść restrykcyjne testy opon, wcześniej powiadomieni o tym, jakie kryteria będą brane pod uwagę, a także jakie ogumienie będzie podlegało testom. Zaś tania, chińska konkurencja nie ma możliwości uzyskania w testach ADAC dobrych wyników.

Dodaj komentarz

Top